Waterblasting - odstraňování VDZ a gumy pomocí vodního paprsku

V létě roku 2008 uvedla firma STIM, spol. s r.o. do provozu vodní frézu Stripe Hog 8000. Jedná se o podvozek MAN, na kterém je osazena vysokotlaká pumpa pracující s maximálním tlakem 2.750 barů, doplněná odsávacím zařízením. Pumpa i vysavač ústí do dvojité hlavy před kabinou řidiče. V zadní části vozu jsou pak dva úložné prostory - nerezový zásobník pro zhruba 10.000 litů vody a oddělený prostor pro ukládání odsátého odstraněného odpadu, ve kterém se současně separuje vysátá voda. Celý komplet je doplněn o samohybný vozík s jednoduchou tryskací hlavou napojenou na pumpu i vysavač.

Technologie Waterblasting odstraňuje:

  • barvy na VDZ
  • hladké i profilované termoplasty a studené plasty
  • fólie včetně profilovaných verzí
  • protiskluzové vrstvy
  • gumu
  • povlak z nových betonů
  • olejové, benzinové i naftové skvrny
  • zlepšuje nebo obnovuje drsnost betonových i asfaltových povrchů

Hlavním důvodem, proč investoři a zákazníci dávají přednost metodě otryskávání vodním paprskem, je rychlost práce. Touto metodou lze odstranit přibližně 2 km liniového značení jednosložkovou barvou za hodinu. Při otryskávání betonu se zvedá rychlost až na 4 km za hodinu při šířce záběru až 180 cm. Při práci s trvanlivými materiály může výkon kolísat v závislosti na tloušťce vrstvy, typu materiálu případně druhu povrchu. Snahou obsluhy je vždy co nejmenší poškození povrchu, tím je ovlivněna i rychlost práce. Při odstraňování gumy z přistávacích ploch lze dosáhnout výkonu kolem 3.000 - 4.000 m2 za hodinu.

Druhým rozhodujícím faktorem volby zůstává cena za provedené práce. Při nasazení nejmodernější technologie zákazník nezaplatí více než při doposud využívaných metodách odstraňování značení. Stripe Hog přitom materiál z povrchu nejen odstraní, ale současně z 99% okamžitě odsaje, takže nevzniká žádné znečištění okolí nebo ovzduší. Případná pokládka nového značení může začít okamžitě po oschnutí povrchu vozovky, čímž se předejde zbytečným opakovaným uzavírkám a dalším nákladům.

S výjimkou zimní odstávky vlivem mrazivých měsíců byl Stripe Hog průběžně využit a odzkoušen při odstraňování všech typů vodorovného dopravního značení na komunikacích a letištích, které jsou v současnosti k dispozici. Na stavbě D47 u Lipníku nad Bečvou v roce 2008, byl poprvé nasazen při otryskávání nového betonu před pokládkou profilovaného termoplastu a na závěr při čištění betonových ploch.

Jako extrémní případ kombinace výkonu a rychlosti lze uvést přistávací plochu letiště v Košicích. Bez přerušení letového provozu bylo za 4 dny odstraněno 2.000 m2 termoplastu místy až 8 mm silného. Jiné dostupné metody otryskávání selhaly a správce letiště zvažoval mnohem nákladnější odfrézování povrchu. Ušetřené náklady bez odstávky letiště vedly k opakovanému podpisu smlouvy podobného rozsahu i v roce 2009.

Stripe Hog je u nás zcela nová metoda plošného zdrsňování betonových a živičných povrchů komunikací, která navíc obnovuje texturu a navrací vozovce požadované hodnoty drsnosti. Ve spolupráci s ŘSD ČR byl vytipován zkušební úsek na okruhu kolem Prahy a v dubnu roku 2009 bylo upraveno 100 metrů betonového povrchu v pruhu, který vykazoval nevyhovující naměřené hodnoty drsnosti. V pravidelných intervalech následovala měření s cílem zjistit konkrétní hodnoty v reálném provozu a potvrdit zkušenosti ze zahraničí, zejména z USA, kde se tato metoda standardně využívá. Podobné empirické výsledky měření živičných povrchů jsou již k dispozici z úseků ve Velké Británii. Další testy byly provedeny v roce 2010 na úseku dálnice D1 ve správě SSUD-22 Mankovice a ve spolupráci s firmou SKANSKA na odpočívadle D1 mezi Vyškovem a Kroměříží.

Naši partneři

Novinky

Více novinek

Kontaktujte nás

Email: info@stim.cz

Tel: +420 577 219 009

Adresa: Paseky 666, 763 11 Želechovice nad Dřevnicí, Česká republika